Een Thais toilet - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Jacqueline - WaarBenJij.nu Een Thais toilet - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Jacqueline - WaarBenJij.nu

Een Thais toilet

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

21 Augustus 2008 | Thailand, Ayutthaya

Gisteren met de bus in Ayutthaya aangekomen. De chauffeur had erg veel haast en reed als een gek met 110km over een weg wat wij nog geen provinciale weg zouden noemen. Onderweg veel rijstvelden gezien, erg afwisselend is het landschap op zich niet. Onderweg ff een rustpauze ingelast. Tja en dan ontkom je er niet altijd aan om van het toilet gebruik te maken. Het Thaise toilet is anders dan dat wij gewend zijn. Ren je de eerste x-en nog erg hard weg, op een gegeven moment moet je het toch kwijt. Het Thaise toilet is een hurktoilet, dus enige lenigheid is vereist maar ik moet zeggen dat je er steeds handiger in wordt :-) Om door te spoelen heb je of een stenen bak met water staan of een soort van douchekop.

's Middags aangekomen hebben we met 4 man sterk een tuktuk genomen en hebben we de belangrijkste wats gezien. De wats zijn tempels die overal in Thailand te vinden zijn. Ayutthaya was ooit de hoofdstad in Thailand. De wat's zijn hier in de perioden van 1400 tot 1700 gebouwd in oude Khmerstijl. Na sluitingstijd heeft onze tuktuk driver geregeld dat we nog een wat konden bekijken. Ook moesten we naar boven gaan omdat daar een wandschildering te zien zou zijn. Maar na twee keer naar boven te zijn gelopen, waarbij twee x de deur dicht zat was de derde deur wel open. Toen we de deur hadden opgengemaakt bleek dat je met een hele smalle wenteltrap in de wat kon.

Gisteravond naar de night market gegaan. Een regenbui bracht niet echt veel verfrissing maar ik was wel blij dat ik een paraplu had meegebracht. Veel marktstandjes waren afgebroken vanwege de regen maar uiteindelijk hebben we bij een restaurantje wat lekkers gegeten, kip met rijst en hete chili.. :-) klaargemaakt in een wok.

Vanmiddag hebben we een boot geregeld en zijn we Ayutthaya rondgevaren. In plaats van de oude zijn we nu de nieuwe wat's gaan bezichtigen, erg indrukwekkend. Ook krijg je beter te zien hoe de Thai leeft en woont. Nu moet ik nog een paar uurtjes wachten tot de trein vertrekt naar Chiang Mai. En zit ik nog wat te internetten. Ik had per ongeluk de lettertekens verandert in het Thaise schrift, hahaha. Compleet niet leesbaar dus. De eigenaar wist ook niet hoe je dat weer moest veranderen. Maar tis toch nog goed gekomen ;-)

Groetjes Jacq

• 21 Augustus 2008 - 09:59

Charles:

Hoi Jacq

• 21 Augustus 2008 - 10:04

Charles:

Hoi Jacq,Dat was wel erg kort van stof. Wat een spannende en enerverende reis vol ontberingen.De foto's geven een mooie indruk van je belevenissen.Veel plezier de komende tijd !!

• 21 Augustus 2008 - 16:43

Joop:

Gebruikelijk is een pannetje met water in de toiletten. En je kan natuurlijk in frankrijk oefenen met hurktoiletten,hoef je niet helemaal naar Thailand voor te gaan. Ik waarschuw je vast Chiang Mai is ook erg toeristisch

groetjes

• 22 Augustus 2008 - 01:52

Jacqueline:

Fijn te horen dat de foto's een goede indruk geven. En Joop, ik heb juist daarom altijd Frankrijk vermeden :-)

• 23 Augustus 2008 - 18:28

Johan:

net terug van vakantie in frankrijk kan ik bevestigen dat er nog steeds van die hurkpotten bestaan.Je moet er inderdaad de juiste taktiek toepassen anders is je broek verandert in een drollenvanger.Joop, natuurlijk is er geen foto van die ontzettend grote spin om de dood eenvoudige reden dat in de verbeelding van vrouwen dat zo uitvergroot wordt.Zoals gewoonlijk maken ze van een mug een olifant.Zo nu weet je weer dat ik terug ben en zal je belevenissen op de voet volgen . Jacq de groeten en tot horens.