Xe taxi, xe bus of xe om - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Jacqueline - WaarBenJij.nu Xe taxi, xe bus of xe om - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Jacqueline - WaarBenJij.nu

Xe taxi, xe bus of xe om

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

24 September 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Na de keizerstad Hue ben ik op de bus gestapt om naar Hoi An te reizen. De busrit zou ongeveer 4 uur duren. De open bus ticket is ideaal, gewoon naar het bureautje gaan en dan backpack inladen en gaan zitten. Vlak voor vertrek krijg je je echte ticket en een seat number. Aangekomen in Hoi An naar hotel Sunflower gegaan, eentje met een zwembad wat eigenlijk niet zo heel veel voorkomt hier in Vietnam. De meeste hotels hebben niet een binnenplaats. Hoi An was vroeger een stadje van handelaars. Dit komt mooi terug in de oude kern van het stadje. Mooie pakhuisjes gebouwd door de Chinezen, Fransen en wat nog meer. Een van de grootste trekpleisters is een eeuwenoud stenen Chinees bruggetje. Voor 90.000 Dong mag je er over heen en mag je verschillende originele woon/pakhuizen van binnen bekijken. Hoi An staat ook bekend om de mooie lantaarns die overigens ook een beetje chinees aan doen.

Na Hoi An met een binnenlandse vlucht naar Nha Trang afgereisd. Dit keer besloot ik om geen taxi te nemen maar een minibusje (Xe Bus) naar downtown Nha Trang te gaan. Ik hoorde een gezin zeggen dat ze ook het busje zouden nemen maar die lieten zich niet meer zien. Dus zat ik daar tussen de Vietnamezen in een iets te gaar busje. Het Vietnamese meisje wat naast me zat bood me rijstkrackers aan. Dit kon ik echt niet afslaan. Wat wel afsloeg was het busje en de chauffeur kreeg hem niet meer aan de praat. Na diverse pogingen van de chauffeur kwam het busje niet meer tot leven en besloten we allemaal uit te stappen. Nadat we waren uitgestapt, sloeg de motor van het busje weer wonderbaarlijk aan en konden we weer verder. Nha Trang is een strandplaats waar van alles te doen is. Een mooi wit zandstrand en ook mooie palmbomen. Al lopend naar het strand word je van alles aangeboden, van zonnebrillen tot boeken, van fruit tot krab. Ook door de Xe Om mannen word je aangesproken. Wat ga je doen vandaag? Ga met mij mee! Ik breng je wel ergens heen. Ofwel spring maar achter op de brommer en de Xe Om driver rijd je er wel naar toe. Dit heb ik niet gedaan, ik heb hier al diverse ongelukken met brommers/fietsen en auto's gezien en een smak tegen het asfalt vind ik niet echt aantrekkelijk. Het strand was helemaal prima met een goede bries vanaf zee.

Vanuit Nha Trang ben ik naar Ho Chi Minh City doorgegaan. Daar moest ik wel met de Xe Taxi. In Saigon (beide namen worden voor dezelfde stad gebruikt) is dit een hele sport. Je wordt aan alle kanten besprongen door de taxichauffeurs om zo in hun taxi te belanden. De meest betrouwbare taxi's met meters. Dus adem in en een blik naar de juiste taxi en de andere negeren. Zelfs toen ik bij een juiste taxi stond probeerde de concurrentie me nog weg te kapen om gewoon tussen mij en de taxichauffeur te gaan staan. Maar goed ik ben uiteindelijk met de juiste taxi bij het juiste hotel beland. Wat ook grappig is is dat in de meeste hotels/hostels het ontbijt gewoon in de lobby is. Er zijn meestal geen aparte restaurants of ontbijtruimtes dus met z'n allen gewoon knus in de lobby ontbijten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Een rondreis door Thailand en Cambodja vervolgens naar het noorden af te reizen en van daaruit weer langs de kust naar het zuiden..... :-)

Actief sinds 07 Aug. 2006
Verslag gelezen: 1259
Totaal aantal bezoekers 37923

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2017 - 17 September 2017

Laos

25 Februari 2017 - 04 Maart 2017

Lapland

09 Oktober 2016 - 26 Oktober 2016

Eilandhoppen Indonesië

13 September 2014 - 27 September 2014

Temples in Cambodja

09 September 2012 - 26 September 2012

Go Vietnam!

09 September 2011 - 27 September 2011

Nevelwouden en palmbomenstrand

14 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Rondreis op Bali

08 Augustus 2009 - 24 Augustus 2009

Een rondreis door Rajasthan

15 Augustus 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: