De omgekeerde wereld - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jacqueline - WaarBenJij.nu De omgekeerde wereld - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jacqueline - WaarBenJij.nu

De omgekeerde wereld

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

15 September 2012 | Vietnam, Hanoi

Na de Cu Chi Tunnels en de Ho Chi Minh City tour ben ik afgereisd voor een dagtripje naar de Mekong delta. Je kunt niet voorstellen hoe breed die rivier is, in Nederland hebben we veel rivieren maar geen een is er zo breed als die door de Mekong stroomt. We (Anna uit Duitsland en ik) zijn met een groep met Aziaten op de boot gestapt en eerst een grote rivierarm afgevaren. Na een demonstratie van rijstvellen (voor de loempias of als chips) zijn we gaan lunchen. We kregen daar Olifantenvis geserveerd. We konden geen olifant bekennen. Het was erg apart omdat de vis met mie en wat groente in een rijstvel werd geserveerd. Daarna zijn we met kleine bootjes en met roeiers een van de kleinere rivierarnpjes afgevaren mooi tussen het groen wat een welkome afwisseling was met een miljoenenstad als Ho Chi Minh.

Vervolgens ben ik op het vliegtuig gestapt en naar Hanoi gevlogen. Mijn medepassagiere was tegen het einde van de vlucht erg misselijk dus omdat zij haar kotszakje niet standby had staan, heb ik die van mij maar even klaar gelegd. Toen het leek alsof het over was ging ze zitten lezen... Echt een heel goed idee. Dus toen de piloot de landing inzette werd ze alsmaar misselijker... Maar goed, ze heeft gelukkig alles binnengehouden.

Dacht je dat Ho chi Minh City groot was, Hanoi lijkt nog groter met nog meer wirwar aan straatjes en niet te vergeten zo'n 2 miljoen brommertjes al klaxonerend door de straten. In Hanoi heb ik zelf de tempel of literature bezocht. Dit is in de 10e eeuw gebouwd door de Chinezen en diende als universiteit. Erg mooi om te zien. Op de terugweg een taxi naar het hostel genomen. En wat denk je..... is de taxichauffeur de weg kwijt... en hij sprak geen Engels Hahahahaha. Maar ik had een plattegrond bij de hand en wees hem daarmee de weg... Uiteindelijk wel weer in de goede straat beland. Maar ja wel een beetje de omgekeerde wereld.....

Vandaag ben ik met een tourtje naar Nin Binh geweest ten zuiden van Hanoi. Dit gebied staat bekend om het Karstgebergte, vanuit het niets doemen opeens hele hoge gebergten op. Eerst hebben we een kleine tempel bezocht en daarna zijn we met kleine bootjes het water tussen deze gebergtes opgegaan. Achter me de hoofdroeier en naast me een oud gerimpeld klein vrouwtje vermomd als bijroeister maar eigenlijk was ze verkoopster van souvenirs zoals later bleek. Er konden twee mensen in het bootje, voor mij zat een Koreaan. Het oude vrouwtje zei Bonjour, maar toen ik mn beste Frans probeerde bleek ze dat helemaal niet te spreken. Ze wees bij de Koreaan naar zijn ringvinger, dus vroeg ze met gebarentaal of hij getrouwd was. Maar die knikte nee. Het oude vrouwtje stelde voor of we gingen trouwen.. hahaha. Ik: no no too far away. Het was trouwens wel een lange Koreaan dus toen er een laag bruggetje aankwam heb ik hem gewaarschuwd dat hij moest bukken. Zegt het oude vrouwtje no no. Ook konden we onder een aantal rotsformaties doorvaren, was erg leuk en ook lekker koel. Halverwege stapte het vrouwtje over op een ander bootje dus was de hoofdroeier zijn bijroeister kwijt. Toen heb ik de peddel gepakt en heb ik lekker zitten peddelen tussen het karstgebergte. Maar helaas geen tip gekregen... ;-)

Tot Later!
Jacq

  • 15 September 2012 - 16:31

    Petra:

    Heyyy Meis,

    Leuk om te lezen hoor!! Maar ben wel benieuwd of die Olifantenvis nu te eten was, lijkt me heel apart hihi En grappig, nog geen paar dagen daar en je wordt al uitgehuwelijk ;-) Verder klinkt die trip door het Karstgebergte met die boottocht me erg leuk in de oren, zal je vast van genoten hebben! Dikke kus en ben benieuwd naar je volgende verhalen Doeiiiiii Groetjes Petra

  • 16 September 2012 - 03:42

    Jacqueline :

    Hoi Petra,

    Eerlijk gezegd smaakte die vis helemaal nergens naar... Met alleen wat mie en iets groens in een rijsvelletje, was het een beetje smakeloos. Het enige waar smaak aan zat was de sojasaus.. hahahaha Het tripje door het karstgebergte was inderdaad erg mooi, en het viel ontzettend op hoe stil het daar was. Je hoorde alleen de roeispanen door het water gaan....

    Groetjes
    Jacq

  • 18 September 2012 - 22:11

    Jan Langerak:

    Jacq, Wat een olifant met een vis te maken heeft snap ik ook niet. Het enige is dat ze beiden kunnen zwemmen en een schubachtige huid hebben. Jacq je bent een geboren verteller! Ga boeken schrijven over al de reizen die je gemaakt hebt, de inhoud zal zeker boeien! Van je Moeder vernam ik dat de reis er bijna weer opzit. Nog fijne vakantiedagen en voor volgende week een goeie thuisreis.
    Hartelijke groet,
    Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Een rondreis door Thailand en Cambodja vervolgens naar het noorden af te reizen en van daaruit weer langs de kust naar het zuiden..... :-)

Actief sinds 07 Aug. 2006
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 37898

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2017 - 17 September 2017

Laos

25 Februari 2017 - 04 Maart 2017

Lapland

09 Oktober 2016 - 26 Oktober 2016

Eilandhoppen Indonesië

13 September 2014 - 27 September 2014

Temples in Cambodja

09 September 2012 - 26 September 2012

Go Vietnam!

09 September 2011 - 27 September 2011

Nevelwouden en palmbomenstrand

14 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Rondreis op Bali

08 Augustus 2009 - 24 Augustus 2009

Een rondreis door Rajasthan

15 Augustus 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: